Toyota bZ4X – pierwszy seryjny model z nowej linii bZ

Europejska premiera – już 2 grudnia

2021-10-29

Nowa Toyota bZ4X to pierwszy zaprojektowany od podstaw samochód elektryczny na baterię (BEV) marki z nowej linii bZ (beyond Zero). Jest to komfortowy i przestronny SUV, który będzie dostępny z nowym napędem na cztery koła o ogromnych możliwościach. Światowa premiera modelu miała miejsce 29 października 2021 r. W Europie Toyota bZ4X zadebiutuje 2 grudnia 2021 roku.

29 października 2021 roku odbyła się światowa premiera przełomowego modelu w gamie Toyoty – elektrycznego SUV-a bZ4X. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) – samochodów elektrycznych na baterie (BEV).

Wersja produkcyjna nowego samochodu pozostała wierna pod względem stylistyki i technologii modelowi koncepcyjnemu, który po raz pierwszy został pokazany w pierwszej połowie 2021 roku.

Nowa Toyota bZ4X to samochód w pełni elektryczny. Model powstał na bazie nowej platformy e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą. Pozwoliło to osiągnąć niski środek ciężkości, idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia. To z kolei przełożyło się na wyższy poziom bezpieczeństwa i lepsze prowadzenie.

Model bZ4X to przestronny i komfortowy SUV. Został on wyposażony w całkiem nowy napęd na cztery koła, który zapewnia wiodące w klasie osiągi. Napęd wykorzystuje oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi.

Toyota od niemal 25 lat rozwija technologie stosowane w zelektryfikowanych samochodach. Zdobyte w tym czasie doświadczenie pozwoliło stworzyć nową litowo-jonową baterię zastosowaną w bZ4X. Charakteryzuje się ona najlepszą na świecie jakością, wytrzymałością i niezawodnością. Nawet po 10 latach jazdy, spodziewane osiągi akumulatora zachowają 90% pierwotnej pojemności (docelowe osiągi z testów – okres użytkowania i przebieg określono na 10 lat lub 240 tys. km, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej).

Spodziewany zasięg z w pełni naładowaną baterią powinien wynieść ponad 450 km (w zależności od wersji i wyposażenia, dokładne dane zostaną podane w późniejszym terminie).

Nowa Toyota bZ4X została wyposażona również w dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju. O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zadbają najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.

Nowa platforma dla aut elektrycznych

Debiutująca na światowym rynku Toyota bZ4X jest pierwszym modelem marki zbudowanym na nowej platformie przeznaczonej dla aut elektrycznych na baterie, która powstała zgodnie z architekturą e-TNGA. Będzie ona wykorzystywana również w kolejnych modelach z linii bZ.

Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania płaski akumulator został umieszczony pod podłogą i jest częścią podwozia. Dzięki temu udało się osiągnąć niski środek ciężkości, idealny rozkład mas pomiędzy przodem a tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia. Te wszystko sprawia, że bZ4X prowadzi się bardzo stabilnie, a duży rozstaw osi pozwolił na stworzenie przestronnej kabiny.

Stylistyka nadwozia

Elegancki design nowego bZ4X kojarzy się z solidnością. Z przodu auto otrzymało nowoczesną, oszczędną w środkach wyrazu formę z wąskimi reflektorami. Patrząc z boku, sylwetka jest dynamiczna, z nisko poprowadzoną linią dachu, smukłymi słupkami przednimi oraz nisko położoną linią osi. Listwy nadkoli, duże koła (do 20'' średnicy) przesunięte do narożników karoserii oraz grubsze progi podkreślają charakter prawdziwego SUV-a.

Poznaj pierwszy model z nowej linii bZ

Imponują również wymiary zewnętrzne tego średniej wielkości SUV-a zaprojektowanego na bazie platformy e-TNGA. W porównaniu z Toyotą RAV4, bZ4X jest o 85 mm niższy, ma krótsze zwisy, a jego rozstaw osi jest o 160 mm większy. Linia maski jest położona o 50 mm niżej. Wiodący w klasie promień skrętu wynosi 5,7 m.

Uwagę zwracają elementy aerodynamiczne auta, takie jak otwory umieszczone głęboko w narożnikach przedniego zderzaka, tworzące gładkie kurtyny powietrzne. Do tego dochodzą: pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy, spojler pod tylną szybą, tylny dyfuzor oraz tylna szyba o precyzyjnie wyliczonym nachyleniu. Smukła dolna kratka ma przesłonę, która dostosowuje się do przepływu powietrza chłodzącego do akumulatora i pomaga zmniejszyć opór powietrza. Wszystko to przyczynia się do zwiększenia zasięgu nowej Toyoty bZ4X.

Nowoczesne i komfortowe wnętrze

W kabinie nowej Toyoty bZ4X zastosowano miękkie tkaniny, satynowe detale, opcjonalnie dostępny jest również dach panoramiczny. Tablica rozdzielcza jest smukła i umiejscowiona nisko, zapewniając dobrą widoczność z fotela kierowcy. Kokpit stworzono zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”. Ekran umieszczono na linii wzroku kierowcy i ponad kołem kierownicy, co ułatwia odczytywanie informacji.

Nowy SUV charakteryzuje się dużym rozstawem osi. Dzięki temu wygospodarowano wiodącą w klasie przestrzeń na nogi dla wszystkich pasażerów, a dystans między przednimi a tylnymi fotelami na wysokości bioder wynosi aż metr. Samochód ma też obszerny bagażnik z regulowaną podłogą. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach przestrzeń ładunkowa wynosi 452 l.

Elektryczny napęd i osiągi

Toyota bZ4X będzie dostępna m.in. z napędem na przednią oś i dynamicznym silnikiem elektrycznym, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Z kolei samochód z napędem na cztery koła będzie dysponował mocą maksymalną wynoszącą 217 KM (przy 336 Nm momentu obrotowego). Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 s (dane sprzed homologacji).

Dostępny będzie też tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Nowa litowo-jonowa bateria i zasięg

Jedną z najważniejszych cech, które są brane pod uwagę przez klientów decydujących się na zakup samochodu elektrycznego, jest zasięg. Toyota wykorzystała blisko 25 lat doświadczeń w pracach nad bateriami o dużej pojemności, by bZ4X dawał poczucie spokoju nie tylko w kwestii dystansu, który może pokonać, ale także wieloletniej trwałości akumulatora. W toku prac rozwojowych nad baterią upewniono się, że redukcja jej parametrów będzie marginalna – po 10 latach lub 240 tys. km, w zależności, co nastąpi pierwsze, jej pojemność zmniejszy się najwyżej o 10%.

Nowa litowo-jonowa bateria Toyoty o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Warto podkreślić, że niezawodność baterii utrzymana jest także przy temperaturach poniżej zera, a wszystko to dzięki wydajnemu układowi ogrzewania, wykorzystującemu pompę ciepła. Bateria może być też szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80% zajmuje około 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2).

Ważną rolę odgrywają tu czujniki monitorujące napięcie, natężenie oraz temperaturę w każdym z ogniw baterii. Jeśli zostanie wykryte jakiekolwiek nieprawidłowe wytwarzanie ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Zastosowano środki zaradcze, by złagodzić skutki jakiejkolwiek degradacji materiału, a proces produkcyjny zabezpieczono tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.

Poznaj pierwszy model z nowej linii bZ
Napęd na cztery koła

Toyota dla aut elektrycznych stworzyła zupełnie nowy napęd na cztery koła. Dzięki temu bZ4X jest bezpieczny podczas jazdy w trudnych warunkach i ma wiodące w klasie SUV-ów możliwości jazdy po bezdrożach.

W wersji z napędem na wszystkie koła zastosowano 2 silniki elektryczne o mocy 80 kW – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Układ XMODE z różnymi trybami jazdy może być dostosowany do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

System steer-by-wire

Nowy SUV Toyota bZ4X będzie pierwszym modelem marki wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire - One Motion Grip (w Europie zostanie on wprowadzony w późniejszym terminie). Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy. Tradycyjne koło kierownicy zostało zastąpione wolantem One Motion Grip, sprawiając, że posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze, bez konieczności przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150°.

Opcjonalny dach z bateriami słonecznymi

Nowa Toyota bZ4X może zostać doposażona w opcjonalny dach z bateriami słonecznymi, który pomaga zwiększyć zasięg samochodu. Energia słoneczna jest bezemisyjnie i bezkosztowo przechwytywana i zamieniana na prąd, który przekazywany jest do baterii.

Dach pracuje zarówno, gdy zapłon jest włączony, jak i wyłączony. Toyota szacuje, że jest on w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Systemy Toyota Safety Sense najnowszej generacji

Toyota bZ4X została wyposażona w trzecią generację systemów Toyota Safety Sense. Charakteryzują się one nowymi oraz udoskonalonymi funkcjami, które zapewniają lepszą ochronę w większej liczbie sytuacji potencjalnego zagrożenia wypadkiem.

Zwiększono zasięg czujników radarowych oraz jednoobiektywowej kamery. Wśród nowych funkcji układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision System) są rozpoznawanie pojazdów, które nadjeżdżają z naprzeciwka oraz włączają się do ruchu, tłumienie przyspieszania przy niskich prędkościach oraz wspomaganie hamowania awaryjnego.

Toyota Beyond Zero

Nowy SUV bZ4X jest pierwszym modelem nowej linii samochodów elektrycznych bZ (beyond Zero). Wraz z nim Toyota wchodzi w decydujący etap procesu, którego celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Chcąc to osiągnąć, Toyoty równolegle rozwija pełną gamę zelektryfikowanych pojazdów, w tym auta hybrydowe (HEV), hybrydy plug-in (PHEV), samochody elektryczne na ogniwa paliwowe (FCEV) oraz na baterie (BEV).

Poznaj pierwszy model z nowej linii bZ

Bezemisyjność jest tylko częścią ambicji Toyoty. Słowo “beyond” w akronimie bZ jest tego wyraźną oznaką. Koncern jest zaangażowany w dostarczanie coraz lepszej mobilności dla wszystkich poprzez produkty i usługi, które zwiększają przyjemność z prowadzenia pojazdu, poprawiają bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego i pomagają w tworzeniu lepszych warunków życia na całym świecie.

Europejską premierę Toyoty bZ4X zaplanowano na 2 grudnia 2021 roku.