1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Światowa premiera Priusa piątej generacji
16 listopada 2022

Światowa premiera Toyoty Prius 5. generacji

Debiut nowego napędu plug-in hybrid

Gamę zelektryfikowanych samochodów Toyoty wzmocni Prius 5. generacji. Światowa premiera tego modelu odbędzie się jednocześnie w Japonii oraz w USA (na targach Los Angeles Auto Show). W Europie dostępny będzie wyłącznie Prius z napędem plug-in hybrid o mocy 223 KM. Na europejskim rynku model ten zadebiutuje 5 grudnia 2022 roku.

Toyota otwiera nowy rozdział w swojej historii, prezentując Priusa 5. generacji. Model ten wprowadza na rynek poruszający design i wiele technologicznych innowacji. W Europie Prius będzie dostępny jako hybryda plug-in – niskoemisyjny samochód z wydajnym napędem i dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.

Legendarna Toyota Prius to hybrydowa ikona, której wpływ na rozwój motoryzacji trudno przecenić. Model zadebiutował w 1997 roku, na dobre wytyczając nowe trendy oraz wynosząc japońską markę na pozycję pioniera elektryfikacji i największego producenta zelektryfikowanych samochodów.

Toyota od lat dążyła do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Technologia hybrydowa, która weszła na rynek wraz z pierwszym modelem Priusa, znacząco przyspieszyła tę transformację.

Nowy, niezwykle wydajny Prius Plug-in Hybrid poszerza gamę nisko- i bezemisyjnych modeli Toyoty. Na całym świecie jest ich obecnie ponad 60. Są to zarówno hybrydy i hybrydy plug-in, jak i auta elektryczne na baterie czy pojazdy elektryczne na wodór.

Od swojego debiutu w 1997 roku Prius pełni rolę prekursora nowych technologii. Stanowi też inspirację i punkt odniesienia dla innych modeli Toyoty. Wraz z nowym modelem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid. Charakteryzuje się ona wyższą mocą i bardziej pojemną baterią. Układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM (164 kW). Nowy Prius jest więc najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu.

Auto zapewnia świetne właściwości jezdne, dużą stabilność i precyzję prowadzenia, a wszystko to za sprawą jeszcze bardziej aerodynamicznego nadwozia i zoptymalizowanej konstrukcji.

Toyota Prius zawsze wyróżniała się nowatorską stylistyką. Teraz hybrydowa ikona zyskała jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę w stylu coupé. Samochód został zaprojektowany na bazie platformy GA-C drugiej generacji w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Środek ciężkości auta jest teraz położony jeszcze niżej dzięki korzystniejszemu umieszczeniu baterii i zbiornika paliwa.

Przestronne wnętrze zostało zaprojektowane w oparciu o nową koncepcję „Island Architecture”. Przejrzystość, minimalizm i bardziej sportowy charakter – oto jej punkty przewodnie. Niższa pozycja na fotelu kierowcy przyczynia się do większej radości z jazdy, a ekrany i przyciski na desce rozdzielczej są ergonomiczne i maksymalnie łatwe w obsłudze.

Nowy wymiar jezdny

Wróćmy jednak do nowej generacji napędu hybrydowego plug-in. Została ona udoskonalona w każdym aspekcie, stąd też zapewnia większą moc i lepszą wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 148 KM (111 kW) mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Łączna moc napędu sięga 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80%.

Znacznie wzrósł też zasięg w trybie elektrycznym – o ponad 50%! Dzięki temu Prius Plug-in Hybrid nowej generacji może na co dzień służyć jako auto elektryczne, a w czasie długich podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy.

Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu akumulator – nawet pomimo większej pojemności – jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, a to z kolei obniża środek ciężkości.

Zasięg auta w trybie EV można dodatkowo zwiększyć, wybierając wersję z panelem fotowoltaicznym na dachu, generującym czystą, darmową energię.

Stylistyka nadwozia

Nowy Prius zyskał bardziej sportową i nowoczesną sylwetkę. W projektowaniu nadwozia najistotniejsze było uzyskanie naturalnego, niezakłóconego przepływu powietrza, dlatego postawiono na prosty, czysty design.

Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi niż jego poprzednik. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. Dynamiczny charakter samochodu podkreślają duże, 19" koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu została zaakcentowana poprzez dodanie trójwymiarowego pasa świetlnego, skupiającego uwagę na logo PRIUS.

Przestronne wnętrze

Kabina auta została zaprojektowana według nowej koncepcji „Island Architecture”. Podzielono ją na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie.

Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7" wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.

Prius 5. generacji kontynuuje tradycję bezkompromisowego innowatora, którym stał się ponad 25 lat temu. Model wejdzie na europejski rynek jako nowy punkt odniesienia pod względem technologii i wydajności napędu. Przedsprzedaż auta rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku.